Skip to content

En riktig tantvecka! Eller: Mediala läs- och lyssningstips på en söndag.

augusti 28, 2011

I fredags jobbade jag min sista dag som brevbärare i Västerås. I mitten av september schappar jag till hufvudstaden där jag ska försöka få tag på nåt jobb som rimmar med min nybakade civilingenjörsexamen, antar jag, då detta är rationellt enligt förnuftet. Fast jobb som handlar om böcker, auktioner, konst, museer eller nåt annat kulturellt, är emellertid sånt som konstituerar min känslomässiga vilja just nu. Den skotske filsofen David Hume hävdade att förnuftet var passionernas (känslornas) slav, så hur allt faller ut vet endast Gud allena, om vi ponerar att innehållet bakom detta ord existerar.

Hursom.

Mitt sista arbetspass avslutades på ett distrikt där det bor många äldre, till exempel några härliga tanter. Och tanter och tantaktighet tyckar jag om! Detta med tanter var faktiskt symtomatiskt för hela veckan slår det mig nu. Ty en djupdykning i begreppet tant är vad som befunnit sig i mediaetern (subjektivt filtrerat av mig naturligtvis), något som man via poddradions underbara existens kan avnjuta under sin brevbärarrunda.
Något sorts tantmanifest har nämligen författats av Elin Ek (Grynet), vilken har intervjuats i dagens (28:e augusti) Dagens Nyheter följt av ett tant-test och diverse tantråd, men som jag dessvärre inte hittar elektronisk länk till.
Vilken tur då att hon och tant-ologin behandlades av de härliga journalisterna Louise Epstein och Tomas Nordegren i P1! Här intervjuas bland annat Elin Ek och tantbegreppet sätts under lupp, och här ringer en livs levande vithårig tant med käpp in, som marknadsför sitt egna tantmuseum! Dessa två ljudklipp rekommenderas för innerliga leenden och insikter om att det tantiga är en mycket bra motkraft mot vårt fega, hyperkommersiella, orättvisa, mijöförstörande, kveluranta och egocentrerade samhällsklimat.

Tanter återkommer också som tema i söndagens Svenska Dagbladet där Karin Thunberg i en jättefin (och härligt kärleksvärmande!) artikel intervjuar den människoälskande Söderdoktorn Magnus Eriksson. Han är inte tant, men han har ändå cket klokt att säga. Denne doktor Magnu spelade tydligen den icke-fiktiva huvudrollen i en TV-dokumentärserie som jag helt missat. Artikeln finns att läsa här. Tillåt mig att delge två citat:

Inget är så fantastiskt, nästan, som när en äldre kvinna med obestämd värk och diffusa symtom blir bättre. Det är då jag verkligen tycker att jag gjort något bra som läkare. Även om det tog tid att nå dit. Kanske hör det ihop med min barndom när hela Söder var full av tanter som jag älskade.

Jag dricker whiskey och äter massor med kakor och karameller. Att gå hem till äldre kvinnor är som att gå hem till min gamla mormor. Underbart – och lite förvirrande. Ibland vet jag inte om jag är älskare, barnbarn eller doktor.

Till sist en bild på ett idiomatiskt och typiskt tantuttryck – med handväskan som språk mot det orätta! – samt ett klipp om en tant med drag i – det svenska rivjärnet Julia Caesar!

 

One Comment leave one →
  1. september 11, 2011 19:32

    Jag har skrivit en krönika som är starkt kritiskt till boken Supertanter. Här är den
    http://dagensbok.com/2011/09/09/bort-med-tassarna-fran-tanten
    Delta gärna i diskussionen.

Kommentera

