Skip to content

Hommage till Marin Sorescu, del 5; ”Under dörren”

juli 4, 2011

Under dörren

Dagens dag
Trängde sig in, som vanligt,
Under dörren
Jag tog på mig glasögonen
Och började läsa den

Uppenbarligen
Ingenting särskilt ovanligt
Vid middagstid skall jag känna mig ledsen
Orsaken specificerades inte
Sedan fortsätter jag att älska ljuset
Precis som igår
På utrikessidan
Informerar man om mina förhandlingar
Med vattnet, med bergen och med luften
I samband med deras absurda anspråk
Att tränga in i mitt blod och i min hjärna
Sedan följer de vanliga nyheterna
Om min arbetsförmåga
Och den dagliga vägen för att köpa bröd
Och mitt ständiga goda humör
(Däremot nämns inte ett ord
Om min levers tillstånd)

Var trycktes mitt liv
Ty det är fullt av otillåtna fel

(Översättning och tolkning Dan Shafran, ur Vid sädens rötter och andra texter)

No comments yet

Kommentera

