Skip to content

Bloomsday

juni 16, 2011

För två dagar sedan, då jag fortfarande var Uppsalabo, tog jag upp Bodley Heads vackra irlandsgröna utgåva av Ulysses (1922) från 1963. Det var på Röda Korsets second hand, som jag skulle besöka en sista gång. Jag betalade ingenting plus 10 kronor, och ingenting plus 10 kronor gick till fattiga och behövande. Jag gick därifrån och började läsa – fattig och behövande, gällande engelska glosor. Två dagar därifrån – idag, dagens dag – firar man Bloomsday i James Joyceiga Dublin. Jag är där, fast i bokstävernas motsvarighet till Stephen Dedalus verklighet, där hans tankar hoppar som flugfiskar i porlande medvetandeströmmar. Det är tungrott, men djupt, svalkande, inbjudande och bärande. Alla händelseförlopp fram tills nu, tummade av slumpen och ödet, beaktar jag ödmjukast och lovar mig själv: jag måste besöka Dublin någon gång. Så börjar en annan sorts resa.

– History, Stephen said, is a nightmare from which I am trying to awake.
From the playfield the boys raised a shout. A whirring whistle: goal. What if that nightmare gave you a back kick?

– The ways of the Creator are not our ways, Mr Deasy said. All history moves towards one great goal, the manifestation of God.

Stephen jerked his thumb towards the window, saying:

– That is God.

Hooray! Ay! Whrrwhee!

– What? Mr Deasy asked.

– A shout in the street, Stephen answered, shrugging his shoulders.

1. En vacker bok. 2. En viktig bok. 3. Mitt köp. 1-3: Mitt fynd.

No comments yet

Kommentera

