Skip to content

Auktionsfynd! Eller: Försenade födelsedagspresenter

maj 18, 2011

Vid vissa tillfällen bildar det fina auktionshuset Bukowskis pendangpar med Moderna Museet. Så var det idag då  Bukowskis samtidsauktion Contemporary & Design genomfördes (eller i detta skrivande nu: genomförs).  Auktionen var ett rent danteiskt purgatorium för människor liknande mig själv vars svagheter bland annat utgörs av skandinavisk kvinnlig fägring – speciellt förankrade i Greta Garbo och Ingrid Bergman – och silkscreenstryck samt akryl från, eller med koppling till, Andy Warhols studio.

Då jag vägrar att redan nu köpa Garbotavlor, eftersom jag anser att man bör vänta med detta tills man kan betala för konsten kontant med hennes egna porträtt på den kommande 100-lappen, gjordes inga inköp. Här är dock vad jag fick med mig till rena rama vrakpriser, i min alldeles egna drömvärld, där denna drömvaluta redan införts. Faktum är att jag fick alltsammans gratis, ty jag fyllde år igår;  i min drömvärld får man nämligen vad man förtjänar! Välkommen in!

Rupert Jasen Smith, The Divine (1989)

Rupert Jasen Smith, The Divine (1989). Såld för 23 000 kr.

Rupert Jasen Smith, Dreaming (1989). Såld för 20 000 kr.

Rupert Jasen Smith, Dreaming (1989). Såld för 20 000 kr.

Rupert Jasen Smith, Dreaming (1989). Såld för 18 500 kr.

Rupert Jasen Smith, Dreaming (1989). Såld för 18 500 kr.

Andy Warhol, Ingrid Bergman (1983). Del av triptyk. Såld för 570 000 kr.

Andy Warhol, Ingrid Bergman (1983). Del av triptyk. Såld för 570 000 kr.

Andy Warhol, Ingrid Bergman (1983). Del av triptyk. Såld för 570 000 kr.

Andy Warhol, Ingrid Bergman (1983). Del av triptyk. Såld för 570 000 kr.

Andy Warhol, Ingrid Bergman (1983). Del av triptyk. Såld för 570 000 kr.

Andy Warhol, Ingrid Bergman (1983). Del av triptyk. Såld för 570 000 kr.

Andy Warhol, Scandinavian Beauty (1977). Såld för 10 300 000 kr.

Andy Warhol, Scandinavian Beauty (1977). Såld för 10 300 000 kr.

5 kommentarer leave one →
  1. maj 19, 2011 10:54

    Nu har jag lite svårt för denna typ av konst, men Garbo-porträtten är mycket vackra och jag förstår din förtjusning. Grattis på födelsedagen!

    • maj 19, 2011 19:40

      Warhols konst blir mycket bättre om man läser lite om vad han hade för tankar med den, än att först betrakta det estetiska som – liksom i mycket modern konst – kanske inte översköljer en på direkten. Det finns nästan alltid i Warhols konst en tanke bakåt i konsthistorien blandat med en samtida filosofisk diskussion .
      Just här ovan leker han med det klassiska ikonmåleriet fast ersätter sakrala ikoner med samtida profana filmstjärnor och får oss att tänka lite extra kring vad som egentligen bytt plats med gud och det heliga i vår tid. Även Warhols studiosystem, eller The Factory som den hette, var ju exakt samma sak som Rubens/Titians/Tintorettos/van Dycks konstfabriker 300-400 år tidigare. Det vill säga att konst fabrikerades på löpande band där direktören (Rubens//Titian/Tintoretto/van Dyck/Warhol) kanske målade 10 % av tavlan för att överlåta resten till de internerade eleverna och specialisterna. Till detta kommer debatten om original/kopia.
      Jag tycker han är spännande iaf! Men sen är det ju Garbo och Ingrid också!🙂
      Tack för grattiset!

      • maj 19, 2011 21:33

        Fin kommentar av Niklas här! Nejmen, du har rätt, i dessa fall ger vetskapen om intentionen en ny (mer nyanserad) bild! Jag är dock mycket svag för det omedelbara, det hänförande, ögonblicket — utan behov av intellektuellt tillägg. Men då tänker jag mest konst, och jag rangordnar på intet sätt de två upplevelseformerna – den direkt emotionella, och den som berikas av tanke, kunskap. Båda är lika givande.

  2. maj 19, 2011 20:46

    Det är intressant det du berättar om dessa fabriker för konst och hur det ställs mot original och kopia.

    Som du skriver så finns det en fördel i att veta lite mer om konstnärernas intentioner och hur denna kunskap faktiskt påverkar hur vi upplever konsten.

    Jag är ingen större kännare av pop-konsten men har läst lite grann om den och gillar deras avsikter. Jag är dock ingen större fan av Warhols konst även om vissa saker tilltalar mig mer än andra. Två andra erkända pop-konstnärerna har jag haft nöjet att få se större utställningar av, Roy Lichtenstein (Louisiana, Danmark) och James Rosenquist (Guggenheim, NY) där den senare hade gigantiska tavlor representerade på väggarna. Men obegripligt nog kan jag inte känna inför dessa tavlor som jag kan känna inför exempelvis min egen favoritkonstnär, Francis Bacon (absolut ingen jämförelse i övrigt vad gäller kvalitet osv, utan bara upplevelsemässigt).

    Vad säger detta? Som varje människa brukar säga, smaken är olika! Men smaken förändras och när jag fått uppleva lika mycket Warhol som du och läst lika mycket om hans konst kanske jag med står med hängande haka och öppen plånbok (som dock ekar tom innan dess så det spelar ingen roll). Observera att det inte rör sig om en falsk ödmjukhet utan en förhoppning att den förändring över tid jag upplevt av min konstsmak, fortsätter livet ut!

    Grattis på födelsedagen!

  3. maj 20, 2011 09:58

    Noémi och Niklas: Vilka fina kommentarer! Mycket bra! Jag är helt med er. Jag tycker så synd om människor som antingen bara föredrar det ena framför det andra – vad de då går miste om härliga sidor av livet! Och detta med att leva är verkligen att låta sig hänföras av Nietzsches perspektivism och alltings föränderlighet, eller nåt sånt, för att uppskatta mångfalden i denna rika värld och människosläkte.

    Niklas: Tack för grattiset, och jag har absolut inte läst så mycket om Warhol som du kanske tror.🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: