Skip to content

Pyrrhonism väljer petigt bland Albert Bonnier förlags sensommar-/höstutgivning.

maj 11, 2011

Här kommer presumtiv mumma från Bonniers sensommar/höstutgivning. Jag har bara en invändning – varför envisas Bonniers med att förpacka Houellbecq och Mann som flexband istället för att göra dem långsiktigt och mer hållbart inbundna? Jaja, vi går hur som helst en fantastisk höst till mötes. Dock ska det mycket till för att Ulrika Wallenström i sin nyöversättning av Bergtagen ska slå Karin Boyes tidigare dito från 1929. Klicka på omslagsbilderna för mer information.

Linda Olsson, "Det goda inom dig", släpps 2011-07-22

Ulf Linde, "Sammelsurim", släpps 2011-08-16

Roberto Bolaño, "Amulett", släpps 2011-08-23

Michel Houellebecq, "Kartan och landskapet", släpps 2010-08-26

Michel Houellebecq, "Kartan och landskapet", släpps 2011-08-26

Ann Heberlain, "Ett gott liv", släpps 2011-09-16

Ann Heberlain, "Ett gott liv", släpps 2011-09-16

Thomas Mann, "Bergtagen", släpps 2011-09-20

Thomas Mann, "Bergtagen", släpps 2011-09-20

5 kommentarer leave one →
  1. maj 11, 2011 20:13

    Ååh, Bergtagen i nyöversättning! – eller, min entusiasm härrör egentligen från tanken på att en ny och fin utgåva kommer att finnas i bokhandlarna! Började egentligen läsa den på ungerska för någon sommar sedan, ända tills andra saker kom emellan — men nu blir jag verkligen frestad att återknyta bekantskapen med detta verk! Åh, härligt.

    Och att fler och fler böcker ges ut i flexband ist för inbundna pärmar gissar jag beror på att det är billigare (?).

    • maj 12, 2011 11:18

      Ja, låt oss hoppas att det blir lite Thomas Mann-feber här framöver. Jag kommer inte ihåg vem som sa det, men jag har hört eller läst nåt i stil med att det antingen råder ett Hermann Hesse-klimat eller ett Thomas Mann-klimat i världen. Dessa två herrar har sitt herravälde över världen i någon form av cykliskt förlopp helt enkelt.
      Och herregud, på ungerska! Det var grejor det! Jag antar att du förstår spårket.🙂
      Jag läste ”Bergtagen” i vintras (på svenska!) och blev själv bergtagen, vilket man bör bli. (https://pyrrhonism.wordpress.com/2011/01/13/ursakta-mig-men-jag-ar-javligt-bergtagen/)

      Frågan om flexbanden var lite ironiskt menad då jag tror till 110 procent att du har rätt i ditt svar.🙂

  2. David permalink
    maj 12, 2011 20:15

    Om inte annat är det en välgärning att göra boken tillgänglig till ett acceptabelt pris. Under de senaste två, tre åren har priserna på Bokbörsen och Antikvariat.net rusat iväg till rent bisarra nivåer. Det billigaste exemplaret i dag är en pocketutgåva som kostar facila 475 kr på Bokbörsen. T.o.m. värre än priserna på Thomas Bernhard (!).

    • maj 12, 2011 20:54

      Hej David! Och hemskt välkommen!
      Ja, cudos till Bonniers för att de återigen ger ut den. Pocketen är väl ändå inte så gammal väl? Men då Bonniers ju har ägt Bergtagen-copyrighten sen 20-talet så ger jag ännu mer cudos till det fantastiska förlaget Tranan för att helt självmant vågat satsat på och gett ut Bernhard i fina svenska översättningar. Till ännu bättre pris dessutom. I slutet av april släpptes hans dramapjäs ”Heldenplatz” på förlaget och jag tror ännu en något bernhardskt är planerat till hösten (enligt Bodil Malmsten). För övrigt: mer Bernhard på teatrarna! Såg Stockholm stadsteaters uppsättning av ”Helt enkelt komplicerat” här för någon månad sen med en helt förträfflig Sten Ljunggren i huvudrollen. Det gav mersmak som heter duga.

Trackbacks

  1. Höstböcker för september/oktober! « Pyrrhonism

Kommentera

