Skip to content

En sorts omvänd Marshallplan: Hjälp Storbritanien och USA ur sina respektive ekonomisk kriser genom att höja deras tillväxt (och er intellektuella!) med vackra bokinköp! Eller: Panegyrik över Penguin Books!

maj 7, 2011

Ack och ve!

Jag sitter på min kammare och funderar över hur jag bäst skall utnyttja två länder i ekonomisk kris – med därtill låga valutakurser – med att glädja mig själv med en liten dusör. Som bekant har pundet och dollarn sjunkit lågt i det rovgiriga och miljöförstörda kaptialistiska marknadshavet, ty både den brittiska och amerikanska ekonomin är nu svaga (med dock en liten förbättringskurva på gång). Och då jag om några dagar lämnar in mitt examensarbete för opponering vill jag bemyndiga mig en belöning och tryffera min tillvaro. Denna tryffering skall ske medelst böcker är det tänkt (liksom oftast) som både skall hylla respektive lands parnass och bereda mig synnerligen  goda läsupplevelser av böcker som jag ännu inte hunnit läsa.

Detta har i svensk beklädnad redan skett då jag igår råkade se att Bokus sålde ut den dekorativa (och ganska bra) Strindbergskolossen Om Strindberg på 2,5 kilo för blott 99 kronor. Det är nästintill tjänstefel att som Strindbergsvurmare icke inneha denna mycket påkostade pjäs i folioantformat. Köp innan den tar slut, och kom ihåg att nästa år är det 100 år sedan han dog allt för tidigt.

Lena Einhorn (red.), Om Strindberg (2010)

Lena Einhorn (red.), Om Strindberg (2010)

Men som sagt: jag skulle ju i sann kaptialistisk spekulationsanda utnyttja de stora valutakursskillnaderna i Storbritanien och USA.

Valet står inför att antingen köpa de brittiska 1800-talsklassikerna The Picture of Dorian Gray, Sense and Sensibility, Pride and Prejudice, Emma, Jane Eyre, Dracula och Wuthering Heights eller (Gud förbjude: och) den amerikanske 1900-talsklassikern F Scott Fitzgeralds samlade verk. Alla dessa böcker i underbart vackra inbundna utgåvor från Penguin Books. 1800-talsklassikerna har mycket tilltalande linneklotband med stansad ornamentering medan Fitzgeraldböckerna är tidsenligt och tidsrätt – i relation till innehållet – formgivna med mycket vackra art deco-mönster. Se och njut!

Billigast blir det att köpa de sju 1800-talsklassikerna (trots att det bara är urbrittiska verk) från amerikanska amazon och omvänt ologiskt: billigast att köpa Fitzgerald blir det från brittiska amazon. Man kommer i båda fall undan med ca 110 kronor per bok.

Detta med att utnyttja länderna är inte så farligt som det låter eftersom det i nationalekonomisk mening inte finns något som kallas ett orättvist utbyte, även om man gärna vill tro annat när dessa bokpriser borde ligga synnerligen nära produktionskostnaden.

Nu består ångesten i – liksom gällande all konsumtion – att försöka välja vad man skall köpa av dessa två alternativ och att inte alltför mycket tänka på det som Marx kallade varufetischismen; det vill säga att varan bakom sitt pris och förpackning döljer all den svett, möda, tid, social misär och naturresurser som åtgått i produktionen av densamma.

Det är inte lätt att vara konsument! Och följ mig gärna i mina spår, kära läsare, så hjälper vi dessa fina länder upp ur sin ekonomiska avgrunder!

Konsumenter världen över, förena eder!

PS. För mer Penguin-orgier i deras underbara formgivning, se denna länk. DS

2 kommentarer leave one →
  1. maj 7, 2011 21:42

    Ååh, jag dreglar över de fantastiska utgåvorna. Om jag vore du skulle jag köra hårt och ta Fitzgerald – inte för att jag läst något av honom än (eller kanske just därför), det är bara en känsla. Kan personligen inte realisera detta då jag måste höja (eller rättare sagt; bevara) min egen magra studentekonomi för tillfället – –

    • maj 8, 2011 15:01

      Här sker också rejäla dregglingar, Noémi! Jag tror faktiskt att jag tar Fitzgeraldpaketet, tror att de flärdfulla omslagen blixtrar mycket vackert i sommarsolen! Gällande en mager studentekonomi så är ju Strindbergboken inte så dyr, om man nu tycker om eller finner karln intressant. Han var ju om inte annat frälse genom att också ha varit Uppsalastudent.

Kommentera

