Skip to content

Camusiska anteckningar från 1942 till 1951: Filosofin och tänkandet

april 17, 2011

All filosofi är självrättfärdigande. Den enda annorlunda filosofin skulle vara den som rättfärdigade en annan människa.

Varför är jag konstnär och inte filosof? Därför att orden och inte idéerna styr mitt tänkande.

De gamla filosoferna tänkte (med rätta) mycket mer än de läste. Det var därför de höll sig så strikt till det konkreta. Förändringen kom med boktryckarkonsten. Det läses mer än det tänks. Vi har inga filosofer, bara kommentatorer.

Nietzsche, som förde det mest enahanda yttre liv man kan tänka sig, är ett bevis på att ett tänkande som bedrivs i ensamhet är ett oerhört äventyr.

Vi föreställer oss en tänkare som först har skrivit ett antal böcker och så plötsligt i en ny bok förklarar: ”Min inriktning har hittills varit felaktig. Jag ska börja om från början. Numera anser jag att jag har haft fel.” Inte en människa skulle ta honom på allvar längre. Och ändå vore det beviset på att han är tanken värdig.

För att en tanke ska förändra världen måste den först och främst förändra livet för dem som tänker den. Den måste förvandlas till förebild.

Den största besparing man kan göra på tankens område är att foga sig i att världen är obegriplig – och ägna sig åt människan.

Svår författare med cigarett. Exempel 5

No comments yet

Kommentera

