Skip to content

Hårt förstärkta iakttagelser om en rörelse mot ytsamhället. Eller: om att u:n byts till y:n i denna vår samtid

februari 8, 2011

Det finns ingen utveckling längre.
Den har bytt form till små krusningar på havets hudveck.
Man bör tala om en ytveckling istället.

Den mesta av dagens utlevelse och utsvävande handlar om ytlevelse och ytsvävande.
Det gör inget om din utväxt syns.
Tänk detta allegoriskt rörande fåfänga.
Bry dig inte om den.
I så fall gör du den till en ytväxt.
Och du kommer då att få lida den nya utbrändheten:
ytbrändheten.

Den riktiga utbildningen sker inombords och kan inte läras ut eller betygsättas från en kateder.
Allt för många universitet och skolor lockar med ytbildning.
Allt för många går på det.

Något som var viktigt: en världslig utblick och ett utbyte människor emellan.
Nu gäller en ytblick för sig själv och ett ytbyte från andra.
Det gäller att hålla ett avstånd.

I Riksdagens kammare sker inte längre utfrågningar utan ytfrågningar.
Och i utskotten har utredningar bytts mot ytredningar.
Underlagen baseras på yträkningar;
den gamla tidens uträkningar.
Allt detta skapar snabba beslut och effektivitet.
Kortsiktigt.

Att få vakna med en harmoni som genomskär hela ens jag;
att få vara utsövd.
Att få vakna med ett stressat hjärta fyllt av mardrömmar;
att få vara ytsövd.

Politiker, vänner och kärlekar blir inte utvalda för deras inre värden.
Utan ytvalda för deras yttre polityr.

Vi får se upp.
Snart har vi skapat vår tids utopi guppandes i en förljugen livboj vid horisonten:
ytopin.

Jag hoppas att den når våra stränder.
Men då som lik.
Med ett dödhandsgrepp kring en livboj med punktering.
Där finns hoppet förgyllt av Michel Houellebecqs ord:

De djuriska och mänskliga samhällena inrättar hierarkiska differentieringssystem som kan vara baserade på familjetillhörighet (det aristokratiska systemet), förmögenhet, skönhet, fysisk kraft, intelligens, talang… Alla dessa kriterier framstår för mig som ungefär lika motbjudande; jag vägrar att acceptera dem. Den enda bedömningsgrunden som jag accepterar är godhetens.

4 kommentarer leave one →
  1. februari 8, 2011 20:10

    Skitbra!
    Och Houellebecq måste jag ta mig an snart, hans ”Elementärpartiklarna” har funnits på min läslista ett tag…

    • februari 9, 2011 08:06

      Tack Noémi! Faktum är att samma bok skall jag läsa direkt efter den jag läser nu!

  2. februari 27, 2011 15:59

    Rent som en klocka! Lyckligtvis bevisar ju ditt inlägg att det även fortfarande finns hopp om ut-veckling vid sidan av alla ytor…

    • februari 27, 2011 18:30

      Vid sidan av alla ytor (som består av längd och bredd) bör det finnas ett djup; då blir världen tredimensionell. Men alla tre dimensioner är lika viktiga för att något med volym ska kunna spännas upp; i ett matematiskt värderum eller i verkligheten.

      Tack så mycket Charlotte! Och hemskt välkommen!

Kommentera

