Skip to content

Michel de Montaigne pratade om det redan för 423 år sedan (#prataomdet)

januari 24, 2011

Jag har ofta haft otur, men ibland också varit oföretagsam. Gud skydde den som kan skratta åt sånt! Nuförtiden krävs det mer oförvägenhet, vilket våra unga män försöker rättfärdiga med sin heta glöd; men om kvinnan såg närmare efter skulle de finna att oförvägenheten snarare är ett uttryck för förakt. Jag var vansinnigt rädd för att vara kränkande, och jag vill gärna respektera den jag älskar. Och tar man bort respekten i den här sortens affärer utplånar man också glansen. Jag gillar att mannen uppträder lite som ett barn, räddhågad och underdånig. På andra områden, om inte på det här, har jag litet av den dumma skamkänsla som Plutarchos talar om, och mitt livs lopp har fått sina olika sår och törnar av det. Det är en egenskap som passar mycket illa för min karaktär i allmänhet – men är vi egentligen något annat än tvedräkt och split? Mina ögon är veka och har svårt att ta ett nej och att säga det, och jag plågas så till den grad av att plåga andra, så när plikten tvingar mig att sätta någon människas avsikter på prov i någon tvivelaktig sak där något står på spel för honom, så gör jag det på ett blekt och motvilligt sätt. Men gäller det mina privata intressen anlitar jag vanligen en annan person att rodna i mitt ställe (fast Homeros med rätta säger att skammen är en idiotisk dygd för den som lider nöd). Och lika svårt har jag att avvisa en person som vill utnyttja mig, så ibland har det hänt att jag har velat säga nej men inte orkat.

One Comment leave one →
  1. januari 27, 2011 23:19

    Å, Montaigne. Min själsfrände!

Kommentera

