Skip to content

(Går)Dagens Proust

december 13, 2010

Igår färdades jag på valsad räls till Hufvudstaden, som dagen till ära, den 12:e december 2010, var vackert utstofferad med isiga kristaller och mjuka snölandskap. Vid Centralstationen bytte jag sedan spårbundet färdmedel och klev efter denna färd upp ur underjorden i ett alabastervitt Vasastaden. Under min nästkommande förvirrade promenad blev denna stadsdel, av solens sista strålar, till ett kakfat förvandlat där vackra byggnader blev cognacsfärgade sötsaker till mina sötsugna synapsers stora glädje; jag var på väg till Sigtunagatan 14 där jag första gången kl 15.00 denna dag skulle sätta mina fötter – och hela mitt lekamliga jag för den delen – på nutidsplatsen för kultur: FORUM!

På FORUM puttrade gratis glögg och smäckra pepparkakors förtäring bildade ljudfonden till källarlokalen. Denna var möblerat med stolar, ett piano och en massa bord där en massa julklappsböcker blev lästa, bläddrade och stundom köpta av det cirka 40-tal individer – minst tio år äldre än mitt 25-åriga själv – som hade infunnit sig.

Det stora flertalets numerära förklaring låg i faktumet att min lilla samtida favorit Bodil Malmsten på ett högläst sätt skulle läsa ut den sjätte och näst sista delen Rymmerskan i Marcel Prousts romansvit På spaning efter den tid som flytt. Således: det bubblade inom mig.

Om det är någon i detta rike som kan göra det omöjliga i att högläsa just Proust, med andra ord: att uttala alla de franskt härligt konstiga namnen och samtidigt behålla rytm, glöd och härlig frasering i kanske världens längsta och mest invecklade meningar – så är det Bodil Malmsten! Hon läser – med blott två stakningar under en och en halv timme! – som när man själv läser allt detta tyst i huvudet, fast naturligtvist mycket mer levande och bättre. Därjämte tilldelade hon läsningen en sådan nimbus och lätthet så att man kunde tro att texten var hennes alldeles egna skapelse! Ja, hon läste mycket bra, kort sagt.

Nu är ju Bodil Malmsten orsaken till att jag, för det första, hörde talas om Proust och, för det andra, läste hela sviten och erhöll den sannolikt bästa (läs/kultur)upplevelsen hitintills i mitt ringa liv. Allt detta sammantaget gjorde eftermiddagen på FORUM till en fantastisk stund. Bland annat läste hon upp denna skarpsinniga passage som jag tidigare citerat på bloggen. Och så denna tankvärda iaktagelse:

Ty även om en kärlek faller i glömska, förmår den likväl bestämma vilken form nästa kärlek skall ta. Redan i den förra kärleken fanns det dagliga vanor vilkas uppkomst man inte själv kunde erinra sig; det var en ångest man känt alldeles i början, som ingav en den lidelsefulla åstundan som snart blev ett vanemässigt behov på samma sätt som vissa sedvänjor vilkas innebörd blivit bortglömd: åstundan att följa den älskade i vagn hem till hennes bostad, eller att ha henne boende i sitt eget hem, och att man själv eller någon som man litar på följer med henne så snart hon går ut, och dessa vanor, som en gång tog form i smärtan från en stark känslas vulkaniska glöd, blir till breda, likformiga vägar på vilka kärleken dagligen färdas. Men dessa vanor överlever kvinnan, ja till och med minnet av henne. De formar om inte varje kärlek så åtminstone en viss typ av återkommande förälskelser.

Men det var en sak till också. Det där pianot.

Ty innan Bodil började läsa, och sedan efter den lilla pausen mitt i, så spelade Johan Ullén (”en av Sveriges främsta pianister”) underbart hänförande först Polonaise i F#-moll, op. 44 av Frédéric Chopin och sen China gates av den nu levande minimalistiske tonsättaren John Adams. Båda styckerna var för mig helt okända (och John Adams som tonsättare helt ny). Det är kanske just vid sådana tillfällen som det händer något speciellt med kroppen; då det oförhappandes blir den eskorterande spårvagnen till skönhetens hållplats!

Jag var – innan jag kom till FORUM – så att säga bara potatismos, men genom besöket där, samt genom det efterföljande glöggmötet med min nyaste vän, las en stor klick grädde på samma mos!

No comments yet

Kommentera

