Skip to content

En ny tradition (Varning: alkohol skadar allvarligt din hälsa och bör icke förtäras av någon)

december 6, 2010

Idag är det, såvitt jag vet, den 6:e december.

Detta betyder att både mitt tilltalsnamn (Niclas) och grannlandet Finland fyller år. Det förra av anledningen att helgonet och den bysantinske biskopen Nikolaus dog denna dag år (ca) 342, och hette nästan samma sak (som Niclas alltså). Han (alltså Nikolaus) var givmildheten personifierad och kom genom en extraordinär räddningsaktion att förvandlas till självaste Tomten (Sankta Claus – bokstäver har fallit bort ur hans namn av någon anledning!); han gav tre påsar guld till tre flickor som övervägde att prostituera sig för att upphäva sin fars skuldsättning. Det är således i stark och moralisk förkastning av trafficking som den korpulente Tomten verkar, och därom borde vara orsak nog till att älska karln.

Alltnog.

Idag, den 6:e december 2010, är emellertid en alldeles speciell dag och, om allt går enligt plan, början på en alldeles ny – hör och häpna – tradition!

Castle Brewery Eggenberg

Bevittna detta vackra slott, Schloβ Eggenberg, placerat i de övre regionerna i Österrike! Här har öl bryggts sedan 1300-talet och på just denna dag – och denna dag allen – så bryggs varje år ett visst antal liter av ölet Samichlaus. Ölet, som är en mörk tysk lager av bocktyp, åldras sedan i 10 månader innan det buteljeras och säljs till törstiga konsumenter. Länge var det också världens starkaste med sina 14%. Det ska visst också vara mycket gott till choklad och ha toner av fikon, aprikos samt smörkola.

Så vad är egentligen bättre än att idag fira mitt namn genom att dricka just en Samichlaus lite senare ikväll, till en bit mörk choklad månne? Ja, detta skall jag banne mig göra, ty förr var namnsdagen betydligt viktigare än själva födelsedagen. Det har min mormor sagt.

Jag tycker detta är vackert, för att medan födelsedagen är en ren narcissistisk hyllning till sitt eget jag, så är en namnsdag mer delad, mer gemensam med historien och med de andra människor med vilket man delar nåt. Detta man delar behöver inte vara att man heter Niclas, för det gör allt för få.

Jag tänkte ungefär så här: eftersom jag heter som jultomten så känner jag idag min gemenskap med alla ni som ger presenter till varandra. Med andra ord: en stark gemenskap med de flesta! På dessa Ni skall jag tänka, när jag klunkar i mig denna ädla dryck. Och det bästa av allt: om ni har riktigt tur finns det en Samichlaus kvar på Systembolaget där ni bor (den släpptes den 1:a december – titta här för lagerstatus), och, om ni ger presenter till varandra, är ni alla välkomna att skåla tillsammans med mig! Det kanske bästa sättet att lösa detta är att köpa Samichlaus till varandra så uppnås två mål med blott ett medel.

Detta kallar jag verkligen en namnsdag av rang, detta kallar jag, från och med nu, för tradition! Jajamensan! Välkomna och skål!

Samichlaus - The World's Most Extraordinary Beverage (?)

6 kommentarer leave one →
  1. december 6, 2010 16:24

    Skål, och gratulerar!

  2. december 6, 2010 21:20

    Grattis på namnsdagen, Niclas, önskar en namnsdagsfantast.

    • december 6, 2010 22:06

      Tack så mycket Minerva! Det värmde som glögg! (Jag sitter förresten just precis nu och smuttar på Samichlausen, med en bit mörk, tranbärsbefruktad choklad till, och jag kan lugnt säga: mmm…!)

  3. december 7, 2010 09:46

    Ja, såhär i efterskott: gratulerar!

Kommentera

