Skip to content

Opeth, In Live Concert at the Royal Albert Hall

oktober 17, 2010

Jag kom inte in.
Det var slut på biljetter, sa de.
Men de – de snälla engelska vakterna och konsertvärdarna – släppte in mig så att jag kunde stå och lyssna i vestibulen en stund, samt köpa en alltför liten och exklusiv konserttröja.
I vestibulen på legendariska Royal Albert Hall hörde jag dämpade baskaggar slå och Mikael Åkerfeldts Hades-vrål under skrikande gitarrsträngars elektriska förstärkning. I vestibulen på legendariska Royal Albert Hall där ett av mina absoluta favoritband – stockholmska progressiva dödsmetallbandet Opeth – spelade som första brutala akt någonsin. Conducted by the Powers That Be. Det var den 5:e april 2010. Jag var i City of Westminister, i London.

Och nu kan jag, och alla andra, få se och höra hur det verkligen såg ut och hördes (utan vestibulens ljud-å-syn-dämpning) via live-DVD:n In Live Concert at the Royal Albert Hall. Såsom goda förvaltare, fans och ödmjuka bärare av sin musikgenres historiska rötterna gör Opeth en omslagsparafras på en annan grupps skivomslag, som också de var tidiga med att få spela rebelliskt oväsen i den kungliga lokalen: Deep Purples 40-åriga Concerto for Group and Orchestra.

Deep Purple, Concerto for Group and Orchestra (1970)

Opeth, In Live Concert at the Royal Albert Hall (2010)

Njut av undersköna balladen Hope Leaves (just detta är alltså inte progressiv dödsmetall) och få gåshud av Fredrik Åkessons förlösande gitarrsolo i slutet av låten. Helt fantastiskt och fullkomligt oacceptabelt att inte tycka om.

No comments yet

Kommentera

