Skip to content

K-special om Johannes Vermeer

oktober 14, 2010

Se dokumentären Vermeer van Delft på SVT Play (dock innan den 7:e november!) om den proto-fotografiske ögonblickets avbildare nummer ett – den nederländske målaren Johannes Vermeer. Dokumentären behandlar helt kort samtidiga konstnärers/författares/fotografers Vermeerska drag och influenser. Se den genom att klicka här.

Johannes Vermeer är en av mina favoriter inom det klassiska måleriet. För att för första gången narcissistiskt citera mig själv så erhålls hans – enligt mig – mest prominenta drag:

Vermeers tavlor är som öronproppar mot det yttre och inre oljudet. För oavsett hur högt det interna/externa bruset än är så skapas en högt mullrande tystnad när hans penseldrag åker in i ens ögon.

(Jag kunde inte sagt det bättre själv!)
Jag har tidigare skrivit om sju av Vermeers tavlor på bloggen (alla dessa syns förresten i dokumentären). Tanken med dessa inlägg var att de skulle ingå i en allt för pretentiös, trägen och omöjlig blogg-serie där varenda en av Vermeers 36 målade tavlor småningom skulle avhandlas.
Jag tror jag kom av mig, men det är svårt att veta eftersom ”småningom” inte är behäftad med tidsbegränsning.
Återtar eventuellt uppgiften i framtiden.
Denna dokumentären väckte kanske något.
Alltnog.
Ta en titt på nedanlänkade och tidigare Vermeer-inlägg om ni känner er manade. Annars/och får ni lova mig att se dokumentären. I så fall bjuder jag på gammeldags smörkola i guldpapper!

Om The Astronomer och The Geographer

Om A Lady Seated at a Virginal

Om Lady Standning at a Virginals

Om A Woman Holding a Balance

Om Woman in Blue Reading a Letter

Om Girl Reading a Letter at an Open Window

No comments yet

Kommentera

