Skip to content

Kom igen Peter Englund. Du vet vad som bör sägas kl 13.00. Men här kommer lite hjälp.

oktober 7, 2010

16 bokstäver måste du komma ihåg. Detta är viktigt. Liksom att de kommer i rätt ordning. För att göra det enkelt för dig så kan du gruppera dem. Du börjar med grupperingar om två: To ma sT ra ns tr öm er. Sedan binder du ihop de ytterligare, i grupper om fyra: Toma sTra nstr ömer. Eller vänta. Detta blir för krånligt. En enklare minnesregel är att du helt enkelt börjar med ”Tomas” och avslutar med ”Tranströmer”.

Efter denna kungörelse kommer hela den litterära världen att bli ett bukoliskt Elysium; med start utanför ditt kontor, i stora salen, i Börshuset, vid Stortorget, i Gamla stan, i Stockholm. Jubel å klang! Klang å jubel! Extra kul för mig eftersom jag också är västeråsare, precis som Tomas T, precis som min väns farbror, akademiledamot och litteraturprofessor Anders Olsson. Och kungörelsen kanske kan infoga en moral hos de hundratusentals västeråsare som aningslöst varje dag traskar över de i stadskärnan asfaltsinlagda Tranströmer-citaten. Ty dessa bör behandlas med samma respekt som skrockfulla barn behandlar A-brunnar. 1990 kom den fruktansvärda stroken. Det är 20 år sedan. Det är dags nu. Dags för en poet. Kl 13.00.

Allegro

Jag spelar Haydn efter en svart dag
och känner en enkel värme i händerna.

Tangenterna vill. Milda hammare slår.
Klangen är grön, livlig och stilla.

Klangen säger att friheten finns
och att någon inte ger kejsaren skatt.

Jag kör ner händerna i mina Haydnfickor
och härmar en som ser lugnt på världen.

Jag hissar Haydnflaggan – det betyder:
”Vi ger oss inte, men vill fred.”

Musiken är ett glashus på sluttningen
där stenarna flyger, stenarna rullar.

Och stenarna rullar tvärs igenom
men varje ruta förblir hel.

No comments yet

Kommentera

