Skip to content

Ostbågskavajer. Bacontrikåer. Popcornspicnic. Mmm…Fotografiska!

oktober 2, 2010

Några av fotografen Sandy Skoglunds bilder visas just nu på Fotografiska i Stockholm. Jag saknar en persvaderande läderpiska, så för att piska mig själv dit bevittnar jag följande eklatanta bilder.

The Cocktail Party (1992)

Body Limits (1992)

Raining Popcorn (2001)

Jag hoppas innerligen att detta spöstraff skall lyckas betydligt bättre än det omöjliga företag som flagellanterna åtog sig när de under medeltiden försökte piska bort bland annat digerdöden från redan pestdrabbade kroppar.

Francisco Goya, A Procession of Flagellants (1812-14)

Det återstår att se om jag även i fortsättningen – efter utställningen – kommer att kunna njuta baconets, ostbågens och popcornets vidunderliga smaklandskap och liderligheter. 6:e november stänger den konsumtionskritiska utställningen. Så skynda dit, små kulturkonsumenter!

5 kommentarer leave one →
  1. oktober 3, 2010 11:04

    Men, jag tycker inte att detta är snyggt! Konsumtionskritisk får man gärna vara, men var det då med stil. Fotografiskas Fashion-utställning tänker jag dock se, om den nu är bra.

    • oktober 3, 2010 12:39

      Nä, snyggt som exempelvis Irving Penn och Man Ray är det inte. Men jag tror på kitschens, de bjärta färgernas och den regisserade scenens kritiska och illamående kraft. Däremot är denna serie snygg på riktigt: http://sandyskoglund.com/pages/imagelist_fl/1978fl/index.html

      Men naturligtvis drar jag Fashion-utställningen samtidigt – för skönhetens skull!

  2. oktober 3, 2010 14:26

    Jag är nog inte helt vän med det alltför bjärta och kitschiga är jag rädd. Jag gillar det strama och stela som utstrålar en känsla av att något kan brista; att galenskapen, åtrån eller paniken ligger på lur, redo att brisera.

    • oktober 3, 2010 14:53

      Åh, vad fint! Har du några fotografiska exempel på detta?

  3. oktober 3, 2010 14:59

    Inte i huvudet just nu, får tänka lite. Men det är sådant som tilltalar mig.

    Säg till när du skall se utställningen, jag följer gärna med om jag fortfarande är ledig och arbetslös.

Kommentera

