Skip to content

Ingmar Bergman och Alliansen: Centerpartiet

september 7, 2010

Den frapperande nya upptäckten om att Hieronymus Boschs mästerverk The Garden of Earthly Delights egenligen bara är en tjärsvart profetia över implementeringen av Alliansens valmanifest är något som rönt de borgerliga stora bekymmer. De senaste opinionsundersökningarna från Sifo och Temo visar på kraftigt statistiskt säkerställda ras på uppemot tjugo procentenheter för Alliansen. (Eftersom denna nyhet exklusivt har rapporterats via Pyrrhonism är även detta ett tecken på att bloggen nu kan klassas som  Sveriges i särklass största och tyngsta medium för opinionsbildning. Vi vill passa på att tacka våra läsare som möjliggjort detta!)

Att något kulturellt baserat överhuvudtaget kunde ha ett värde och en påverkanskraft, i detta fall på Alliansens opinionssiffror, är något som totalt förbryllar kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth. – Jag har alltid fått lära mig att kultur är något sånt där abstrakt. Och när jag tycker att något är abstrakt, och jag inte förstår, så säger jag till mig själv att det inte existerar och vips så är det borta. Det är ju därför vi inte fört någon som helst kulturpolitik under denna mandatperiod, eftersom detta vore att svika de svenska skattebetalarna genom att spendera deras pengar på något som inte existerar. Men nu tycker jag att en tvåårig undersökning vore på sin plats med syftet att utröna i fall det här med kultur plötsligt har börjat existera igen. Detta är ett vallöfte, framlägger kulturministern i en replik.

Något mer direkt oroliga är Alliansens alla partiledare som mycket snabbt satt igång en kulturell motoffensivskampanj för att vinna tillbaka tappet på över tjugo procent, som man till största delen tror utgöras av väljare i det så kulturområdet. Man har därför mycket modigt valt att använda sig av så kallad finkultur i kampanjen då detta – i statsminister Fredrik Reinfeldts ordalag – ”förmodligen kommer, på något vis jag inte förstår eftersom jag lyssnar på Da Buzz, stimulera de rasspecifika genetiska mutationer som kulturfolk har”.

Motoffensivskampanjen består mer konkret av att placera de slagord de olika partierna använt i sina tidigare valaffischer i nya finkulturella kontexter. Dessa nya finkulturella kontexter är i kampanjen inget mindre än Bergmanska till sin natur. Mycket ambitiöst alltså.

Först ut i den intensiva fyra-dagarskampanjen är Centerpartiet som hårt går ut med ett val av den svåra och nästintill stumma filmen Tystnaden (1963), med Ingrid Thulin och Gunnel Lindblom som psykotiskt syskonpar. Denna film möjliggör för Centerpartiet att precis komma åt den adekvata åldersgrupp – Lindbloms son Johan i filmen – som utgör den huvudsakliga i partiets nya politik mot ungdomsarbetslösheten.

Precis så här ska den ideala, centerpartistiska och anställningsbara ungdomen se ut!

I förslaget räknar Centerpartiet dessutom med att när ungdomsarbetslösheten minskar så kommer de hushållsnära tjänsternas antal att helt oförståeligt att öka.

Ett vanligt krångel för arbetsgivare har tidigare varit att de inte fått anställa ungdomar utrustade med vare sig strumpor i sandalerna eller med pistol. Detta krångel kommer med Centerpartiets förslag tack och lov att äntligen försvinna!

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: