Skip to content

När konstverken tar semester, del 5

september 2, 2010

I detta det sista av sommarens granskande reportage rörande vissa berömda konstverks semesterförvillelser kan Pyrrhonism, som vanligt världsexklusivt, återge världens första kända intervju med den världsberömda, udda och i-små-badbyxors-poserande enstöringen i Paul Cézannes The Bather (1885), genomförd långt ute på en brygga där en av våra stjärnreportrar fann honom melankoliskt ståendes.
Härmed fås också ett värdigt avslut på reportageserien då denna artikel faktiskt berör en mycket gentil och värdig tavla som saknar de osedliga drag och det från moralen gudsförgätna leverne som utmärkt tidigare konstverks semesterfirande. Även temat i intervjun är också det värdigt då det handlar om levnadstro och om levnadsvishet. Något som, ska det snart visa sig, kan röra sig på poetiskt höga höjder.

Paul Cézanne, The Bather (1885)

Emellertid är intervjuen, som här återges i sin helhet, fullkomligt oförståelig. Detta är helt och hållet respondentens fel som med filosofiskt lapidariska svar skapade en totalt förvirrande villervalla hos den alltid lika positivt tänkande stackars lilla glada Pyrrhonist-reportern. Han förlorade medvetandet omedelbart efter att han kippandes utstakat de sista orden i den sista intervjufrågan. Han har nu dock återhämtat sig, och är en fullfjädrad anhängare av den levnadsvisdom som det tydligen finns tecken på i intervjun.

Pyrrhonism har som ansedd vetenskaplig tidskrift även låtit några av världens skarpaste hjärnor, inom flertalet vetenskapliga fält, granska den transkriberade intervjun. De lyckades näppligen få fram en hypotes om att The Bather förmodligen läst en dikt ur diktsamlingen Färjesång (1941) av den svenske mästerpoeten Gunnar Ekelöf. Svaren som respondenten gav kördes mot Ekelöfs dikt och Pyrrhonism kan avslöja följande häpnadsväckande sanning, som är statistiskt säkerställd och liggandes inom det 95-procentiga konfidensintervallet: minst sagt varenda stavelse i svaren är identiska med Ekelöfs-poemet! Våra svenska läsare kan således sträcka lite extra mycket på sina svenska rågryggar då en fransman funnit intresse i deras lands kulturgärningar! De kanske också har något enklare, då de förstår språket och kulturen, att ta till sig det innehållsmässiga i intervjun. Vi önskar i vilket fall, liksom till alla våra läsare, lycka till med detta!

Pyrrhonism: Det blir allt mer populärt med självhjälpsböcker. Om du, med 125 års livserfarenhet, lite kort och enkelt skulle formulera din levnadstro, hur skulle den då låta?

The Bather: Jag tror på den ensamma människan, på henne som vandrar ensam.

Pyrrhonism: Det var mig ett dystert svar du! Kan du berätta lite mer om denna ensamma människa, vad är hennes egenskaper till exemepel? Hur skulle du beskriva att hon uppför sig?

The Bather: Som inte hundlikt löper till sin vittring, som inte varglikt flyr för människovittring: På en gång människa och anti-människa.

Pyrrhonism: Oj, oj! Det var ord och inga visor det! Men är det inte lite av en omöjlighet där? Du säger: ”på en gång människa och anti-människa”. Vad jag vill fråga är, fast jag inte riktigt kommer på hur jag ska säga…jag tänker…ehh…

The Bather: Hur nå gemenskap?

Pyrrhonism: Ja! Precis! Hur når man gemenskap med de andra?

The Bather: Fly den övre och yttre vägen: Det som är boskap i andra är boskap också i dig.

Pyrrhonism: Jaha ja. Låter ju lite deppigt det där – att likställa människan med boskapets enfaldiga lydande och djuriskhet. Och detta delar vi alltså, vi alla människor med varandra? Men ska det vara allt det? Kallar du detta för din levnadsvisdom?! Finns det inga fler alternativ?

The Bather: Gå den undre och inre vägen: Det som är botten i dig är botten också i andra.

Pyrrhonism: Det finns inte mycket glädje i dig du, det märks! Och herregud, din hållning, sträck på dig pojkvasker! Hur står du ut med dig själv och din livssyn?

The Bather: Svårt att vänja sig vid sig själv.

Pyrrhonism: Ja, det skulle jag också ha svårt för om jag var målad som du och med en sådan gruvmörk syn på livet! Har du inte försökt att läsa någon av dessa positiva självhjälpsböcker – jag personligen har läst flera stycken! De kanske kan göra dig lite lyckligare, och hjälpa dig att titta upp från marken lite då och då?

The Bather: Svårt att vänja sig av med sig själv.

Pyrrhonism: Det låter nästan lite grann som om du har dålig självkänsla. Du måste ta för dig mera. Satsa på dig själv! Tänk på dig själv! Det är tips jag fått från mina självhjälpsböcker det! Men tillbaka till detta med din livstro: Om någon salig läsare där ute tar dina ord till sig och börjar leva enligt dem, vad har du att säga till han/hon? Det låter lite som om detta nästan är lite av en ensamvargsfilosofi?

The Bather: Den som gör det skall ändå aldrig bli övergiven.

Pyrrhonism: Nähe, av vem menar du? Gud? Av dig? Du är ju en tavla! Eller menar du av konsten generellt; den överger en aldrig? Va?! Makalöst dravel var det länge sedan jag hörde! Du är högst förvirrande och jag börjar må väldigt dåligt just nu. Vi borde kanske runda av intervjun lite. Kan du utveckla mer och tydligare vad som händer med den som börjar leva enligt dina levnadsord, denna ensamvargsfilosofi?

The Bather: Den som gör det skall ändå alltid förbli solidarisk.

Pyrrhonism: Nämen herregud. Dig kan man ju inte få ett endaste förståeligt svar från! Och åh mitt huvud! Du verkar ju helt frånvänd det riktiga livet. Jag menar det livet som går ut på att ha familj, karriär, att konsumera det senaste och inte tänka så mycket på sina handlingar och på andra. Detta ryms ju inte hos dig! Bara nåt mystiskt, existensiellt buddhistiskt snicksnack! Du är ju helt jävla omöjlig! Inget av dina tips går ju att använda. Världen behöver mer av det praktiska, av det enkla, av quick-fix. Människor orkar inte tänka på sin existens och livets livsvillkor! Åh, Gud min skapare, nu orkar jag inte längre! Jag…ser…bara…vita…fläckar…framför…mina…ögon…men…snälla…säg…mig…några…väl…valda…avslutande…ord… [kollaps av reporter]

The Bather: Det opraktiska är det enda praktiska
i längden.

En mycket mystisk, och med 95-procents sannolikhet, plagierande fransk badpojke

No comments yet

Kommentera

