Skip to content

Brutal Bernhardsk Betong, del 2

augusti 30, 2010

Människans hela varelse och natur vilar på ett fundament; ett betongfundament gjutet av den österrikiske författaren Thomas Bernhard.

De enda vänner jag har är de döda som har efterlämnat sin litteratur till mig, jag har inga andra. Och det hade alltid varit svårt för mig att över huvud taget ha en människa, då tänker jag inte alls på ett av alla så missbrukat och oaptitiligt ord som vänskap. Och mycket tidigt hade jag periodvis över huvud taget inte haft någon människa, alla andra har haft en människa, jag har inte haft någon, åtminstone jag visste att jag inte hade någon, även om de andra ständigt hävdade att  jag hade en, sade, du har har en, när jag dock var helt säker på att inte ha någon, kanske var denna tanke den mest avgörande, den mest förintade, att inte behöva någon. Jag inbillade mig att jag inte behövde någon människa, jag inbillar mig det än idag. Jag behövde ingen och alltså hade jag ingen. Men naturligtvis behöver vi en människa, annars blir vi oavvisligen sådana som jag har blivit: besvärliga, odrägliga, sjuka, i ordets allra djupaste bemärkelse omöjliga. Jag trodde alltid att jag fullständigt ensam, utan  någon som helst människa, skulle kunna utföra mitt intellektuella arbete, vilket måste visa sig vara ett misstag, men också att vi faktiskt behöver någon är i sin tur ett misstag, vi behöver en människa till det och vi behöver ingen och en gång behöver vi en och en gång behöver vi ingen och en gång behöver vi en och behöver samtidigt ingen, detta det mest absurda bland alla fakta har jag nu, i dessa dagar, åter blivit medveten om; vi vet aldrig om vi behöver någon eller om vi inte behöver någon eller om vi samtidigt behöver några och inte någon och eftersom vi aldrig vet vad vi faktiskt behöver, är vi olyckliga och därigenom oförmögna att börja med ett intellektuellt arbete när vi vill det, när det förefaller oss riktigt. (Betong)

Thomas Bernhards Betong(?)-hus

No comments yet

Kommentera

