Skip to content

Sherlock Holmes-blossare

augusti 12, 2010

Betrakta den viktorianska våningen insvept i legendarisk Londondimma till tonerna av Big Bens lika legendariska heltimmesringning, de eleganta rökrockarna och Basil Rathbones makalösa piprökar-stance, med ena handen vilandes i den mjuka sammetsrökrocksfickan och den andra ihållandes den fantastiska pipskulpturen, samtidigt som världens bästa engelska talas i fullkomlig Sherlock Holmeskhet precis som den Sir Arthur Conan Doyle fångar i ord i böckerna.

När man inte är Basil Rathbone så får man vara en av mina absoluta favoriter, Peter Cushing, den näst bäste Sherlock Holmes-uttolkaren, som 5 minuter in i detta klipp visar sin magiskhet.

Om man inte är någon av gentlemännen här ovan men ändå måste spela Sherlock Holmes och därmed totalt blekna i jämförelse, kan endast motsvarande elegans i piprökandet och Sherlock Holmeskhet utövas i exempelvis pipdueller.

Och kom ihåg: rökning dödar, hårdare och mer fruktansvärt än the Hound of the Baskervilles!

6 kommentarer leave one →
  1. augusti 12, 2010 12:22

    Jag har en vinröd rökrock med bruna tofsar. Ull och tung. Tyvärr hänger den oanvänd i garderoben.

    • augusti 12, 2010 12:32

      Åh! Med tofsar också! Jag skulle verkligen inte bli ledsen om du iklädde dig denna persedel, tog en polaroidbild och sedan la upp den på din blogg. *håller tummarna*

  2. augusti 12, 2010 14:00

    Jag gav min pojkvän en rökrock i vinröd sammetsbrokad en gång. I mitt tycke en utmärkt present, men också den hänger oanvänd i en garderob —

  3. augusti 14, 2010 02:45

    Jag gav min förra pojkvän en rökrock och han började nästan gråta av plötslig ödmjukhet inför livet! Så det går!

    • augusti 15, 2010 19:28

      En rökrock verkar sannerligen vara en riktig kutym-gåva att ge till den riktigt lycklottade och lycksalige mannen. Detta är noterat och infört under fliken ”kulturella företeelser i vår tid”.

Kommentera

