Skip to content

När konstverken tar semester, del 3

juli 29, 2010

Sex, fylla, osedlighet, handgemäng och utomäktenskapligt födda barn. Följande ord är bara några bland ofantligt många fler som kan beskriva den förvillelse som nyligen ägt rum i ett semesterparadis mellan en världsberömd svenska och en världsberömd österrikare . Våra reportrar kan idag världsexklusivt berätta den snaskiga historien.

Det skulle bli en fem veckors lugn vederkvickelse från det sedvanliga livet med hundratusentals betraktande ögon för de båda mästerverken. Egon Schieles seniga och nakna självporträtt såg fram emot att äntligen få frossa i fett, socker, sprit och kvinnor för att, efter semestern, totalt chocka den wienska Albertina-publiken när han 20 kilo tyngre skulle hoppa in i samma gamla ramverk och vara totalt oattraktiv som sant dekadent. Anders Zorns målning av den vackra mamman, som badar med sitt bedårande blonda barn, ville på vanligt svenskt och klassiskt semestermanér enbart ”komma bort en stund” för att där ”inte göra någonting speciellt”. Ändå kom de att välja samma semestermål, och samma hotell.

Anders Zorn, En premiär (1888), innan semestern

Schieles självporträtt hade kommit till semesterorten två veckor innan Zorn-modellens ankomst. Bartenders, piccolos och sanitetspersonal berättar för Pyrrhonisms reportrar om en hotellvistelse som de helt saknar adjektiv för att beskriva. – Han drack upp all sprit vi hade, trakasserade rumbetjäningspersonalen, spelade Mahler och Schumann på högsta volym, taffsade på varenda kvinna, slogs med hotelldirektören och åt varje dag, under bulimiska former, upp all hotellfrukost, säger en ögonvittnande piccolo. Den enda av hotellets tjänstefolk som var positivt inställd till den osedlige gästen var hotellets privata gyminstruktör, tillika dietist, som var starkt förbluffad över Schieles ämnesomsättning. – Jag har aldrig sett någon ha en sådan ypperligt sexig Iggy-Pop-kropp som dessutom äter flera ton frukost om dagen och vägrar träna, flåsar gyminstruktören.

Egon Schiele, Hockender männlicher Akt (Selbstporträt) (1917), innan semestern

Samtlig hotellpersonal som Pyrrhonisms reportrar har haft kontakt med säger sig ha sett en förskjutning i Schieles självporträtts sinnesstämning och uppförande när den världsberömda svenskan ankom med sin son. – Han blev helt förändrad. När han frågade mig om hon kom ensam och jag svarade att ”nej, hon har sin son med” tyckte jag mig se en tår på hans kind, berättar hotellets receptionist. Att den stackars Schieles självporträtt erhöll en affekt vid denna uppgift är också något som bartendern uppfattade. – Hans outsinliga alkoholtörst slutade tvärt och han beställde endast Perrier-flaskor med en bit citron i.

Uppbrottet från den råa livsstilen fick ett svar en morgon då Schieles självporträtt fullkomligt rusade ner för trapporna och in i hotellfrukostsalongen med flera kilon röda expressionistiska rosor under armarna. Han stannade tvärt vid den fagra svenska Zorn-kvinnan, föll på knä och bad gråtande om ursäkt för hans oansvariga faderskap, förhatliga ångestutbrott och uppförande. Zorn-kvinnan smekte hans kind, ruffsade till hans hår och sa till honom, pekandes på hennes son, att: ”Han heter Egon. Precis som du.”. Därefter ska hon ha sagt: ”Egon Jr., det här är din pappa. Han pratar tyska och är världsberömd.”. Hela salongen skall enligt Pyrrhonisms uppgifter då ha suttit helt stilla och betraktat dramat för att vid nyss nämnda replik fullständigt ha utbrustit i applåder och gråtsnyftningar av största rang.

Den vackra Zorn-kvinnan vände sig självmant till Pyrrhonisms reportrar för att själv fungera som primärkälla till dessa nya, omtumlande och konsthistoriskt högintressanta upplysningar. – Jag och Schieles självporträtt träffades våren 1918 i Wien. Vi hade då båda rymt från våra ramar, jag från Nationalmuseum och han från arkivet i Albertina. Han var endast ett år gammal det året, men ack så fulländad, och ack vilken kropp! Åldersskillnaden var ju enorm, jag som då var 30 år, men det hindrade inte mig från att gilla, förutom hans kropp, även hans ångest och hans djupt svartsynta livsinställning och gestaltande. Det var kärlek vid första ögonkastet och vi genomförde älskog samma natt, äger Zorn-kvinnan. – Det var då Egon Jr. blev till. Vår Egon Jr. som sedan födelsen varit en unik sammansmältning av österrikisk expressionism och svensk naturalism, säger Zorn-kvinnan stolt och berörd.  – Men Schieles självporträtt visade ju sig vara ett svin, som de flesta tyskspråkiga expressionisters självporträtt brukar vara. Han lämnade mig morgonen efter i ett ångestöverfall. Jag har inte sett honom sen dess. Ja, förutom i förra veckan då, fnissar Zorn-kvinnan. – Jag blev helt tagen av rosorna och stunden vid hotellfrukosten. Allt är förlåtet, och han har lovat att ändra sig. Det har han verkligen visat praktiskt under denna gångna vecka, berättar en kärleksfylld Zorn-modell.

Ja, i nämnda redogörelse för återfunnen kärlek så hoppas Pyrrhonisms skribenter, och förhoppningsvis läsare, att förhållandet blir mer långvarigt denna gång, vilket redan i och för sig redan skett, så att Egon Jr. får den pappa som han är så välförtjänt av. Dock så har Pyrrhonism exklusivt fotomaterial som tyvärr verkar visa på att saker och ting är på väg att övergå till det förgångnas tillstånd. Följande foto visar ett försupet självporträtt av Schiele, helt ointresserad av sin avkomma och helt uppfylld endast av sin egen livsångest. Ute i det turkosa vattnet plaskar och leker en naturalistiskt vacker, ansvarig och kärleksfull mor med sitt älskade barn, som hon förmodligen kommer att vinna vårdnaden om, om detta blir en rättstvist. Men vi hoppas innerligt att detta endast är en missvisande ögonblicksbild som är totalt arrangerad, med inklippt sexpack, så att detta förhållande kan visa på att det är fruktbart och vackert när två helt särskilda konstgenrer erotiskt beblandar sina oljefärger med varandra.

Expressionistiskt respektive naturalistiskt semesterfirande? Vi hoppas på mer ansvarstagande och mer pantning av ölen från Schieles självporträtts håll.

2 kommentarer leave one →
  1. juli 29, 2010 22:17

    Lysande, mer snask!

    • juli 30, 2010 14:16

      Tack så mycket, herr Rävjägare! Om fler konstverk beter sig svinigt på semestern så kommer detta att rapporteras, var så säkert!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: