Skip to content

När konstverken tar semester, del 1

juli 15, 2010
tags: ,

Efter ett liv fyllt av hårt arbete med att trollbinda betraktare är Titians Venus Anadyomene väl värd den upprättelse hon nu får via en femveckors industrisemester.  – Jag har stått absolut stilla i samma skitiga gröna vatten, vridit ur mitt hår utan att det någon gång har blivit torrt och behållt fasaden uppe när äckliga män tittat på min kropp, säger Venus Anadyomene med en förväntan på den efterlängtade semestern i blicken. Denna blick är inte särskilt svår att förstå då hon arbetat konstant de senaste 490 år utan en enda sekunds paus. – Inte ens när museet har stängt har jag fått lämna ramen, framlägger hon lite vresigt samtidigt som hon tillägger att OB-ersättningen är kass och att hon inte ångrar en sekund att hon gick med i Konstfack. – Utan stödet från mitt fackförbund och striden de tog mot min arbetsgivare gällande min rättighet till semester skulle jag aldrig ha orkat att ta mig igenom det här. Det sistnämnda frambringas med ett vemodigt och stolt darr på rösten.

Titian, Venus Anadyomene (1520)

Nu väntar alltså hennes första tid utan barockram och utan ”den där jävla musslan” nere i vänster hörn som sedan målningen blev klar 1520 har luktat ruttet. – Jag längtar till rent vatten och en strand där jag äntligen får pröva på att kasta frisbee. Och att prata med vanliga, riktiga människor så klart, utbrister Venus Anadyomene glatt när hon ringer från flygplatsen, bara minuter innan det är dags för boarding. Hennes sista förhoppning sparar hon dock till alldeles innan vi avslutar samtalet då hon oemotståndligt fnissande för fram att: – Och sen så skulle jag jättegärna vilja testa på…ja, att helt enkelt grovhångla med en läcker karl! Om han sen frågar mig om jag vill följa med hem är jag den siste som bangar! Haha!

Ja, med Venus Anadyomenes charm och former lär det nog inte bli något problem på den fronten. Pyrrhonisms läsare önskar henne i alla fall lycka till. Och vi har även lyckan att få dela med oss av en bild som togs av henne av en konst- eller nakenintresserad turist. Visst ser hon ut att trivas? Men inte visste vi att hon var så stor utanför ramen! Och måste hon verkligen ha samma vanliga gamla utnötta posé?

Titians Venus hyser inga skrupler när hon nudistbadar i viken framför en påklädd familjebadstrand.

Kommentera

