Skip to content

Fragment 347

juli 7, 2010

Ingen förstår någon annan. Vi är, som poeten sa, öar i livets hav; vi är kringflutna av det hav som definierar oss och skiljer oss åt. Hur mycket en själ än anstränger sig för att lära känna en annan själ kommer den aldrig att veta mera än vad som kan uttryckas med ord – en grotesk skugga på botten av dess intellekt.

Jag älskar uttrycken för jag har ingen aning om vad de uttrycker. Jag är som den heliga Martas läromästare: jag nöjer mig med det som är mig givet. Jag ser, och redan det är mycket. Vem är i stånd att förstå?

Det är kanske på grund av denna skepticism inför vad som är möjligt att förstå som jag iakttar ett träd och ett ansikte, en skylt och ett leende på samma sätt. (Allt är naturligt, allt är konstlat, allt är likt allt annat.) Det enda som är synligt för mig är det som jag ser, det må vara den höga grönvitblå himlen som bebådar morgonen eller den falska grimas som den persons ansikte förvrids i som i andras nävaro ser sin älskade dö.

Tecknade figurer, bilder, sidor som existerar och som man vänder på. Jag har inte lagt ner mitt hjärta i dem, jag ägnar dem knappt ens någon uppmärksamhet utan far bara över dem som en fluga över ett papper.

Vet jag ens om jag känner, om jag tänker, om jag existerar? Nej, jag vet absolut ingenting. Det finns bara en objektiv uppsättning färger, former och uttryck för vilka jag är en värdelös vridbar spegel.

Fernando Pessoa

René Magritte, The False Mirror (1928)

3 kommentarer leave one →
  1. juli 8, 2010 02:46

    Åh, detta har citerats för mig förr! Åh! Tack!

    Ps. Glad sommar, förstås.

    • juli 8, 2010 18:15

      Härligt Alice! Pessoa är ju ganska evinnerligt fantastisk! Har jag nämnt att det var via en sökning på Pessoa här på wordpress som jag strandade på din fina blogg? Det var så det skedde iaf. Ps. Glad sommar, förstås. Du också. Ds.

Trackbacks

  1. Ett verk höljt i mytologiskt skimmer « Pyrrhonism

Kommentera

