Skip to content

Fragment 229

juli 1, 2010

Tänk om sanningen är en helt annan och det varken finns gudar, människor eller rationella förnuftsskäl. Tänk om allt är något som vi inte ens kan förstå att vi inte förstår – ett mysterium från en helt annan värld. Tänk om vi – människor, gudar och hela världen – bara är drömmar som någon drömmer och tankar som någon tänker och som inte har någonting att göra med det som existerar. Och tänk om denna någon som drömmer eller tänker varken drömmer eller tänker, tänk om han själv är en avgrundens eller fiktionens undersåte. Tänk om allt är någonting annat eller ingenting eller inte det enda som existerar. Var befinner jag mig själv, jag som ser allt detta som någonting som är möjligt? Vilken bro går jag på när jag befinner mig så högt uppe att ljusen från den här världens och den andra världens alla städer ligger därnere under mig medan de upplösta sanningarnas moln svävar ovanför som om de alla sökte något att omsluta? […] Varför har jag fått ett kungarike att härska över när jag aldrig kommer att få ett bättre kungarike än denna stund där jag befinner mig mellan det som jag aldrig har varit och det som jag aldrig kommer att bli?

Fernando Pessoa

René Magritte, The Human Condition (1933)

Kommentera

