Skip to content

Och jag föll pladask för Kung Henry

maj 10, 2010

I lördags var jag på en mycket trevlig middag. Förutom sällskapet så var underhållningen fantastisk. Under middagen förförde en fantastisk operasångare mig med blicken under framförandet av Bizets Habanera från Carmen och kvällen avslutades med ett svettigt disco i två akter fullt färgsatt i 70-talets alla regnbågsfärger av ett ruggit tajt coverband. Det var länge sen jag hade så roligt.

Men det var nog inledningen på middagen som satt mest spår i mig. En liten ämabel, bitter, mörk, intelligent, pessimistisk, social-realistisk och rolig poet kliver upp på ett podium mitt i lokalen och framför lika ämabel, bitter, mörk, intelligent, pessimistisk, social-realistisk och rolig spoken word. Eftersom jag har lite svårt för stand-up tror jag att jag funnit mitt komplement då jag pladaskt föll för Kung Henry och spoken word. Ni kan också testa på hur det känns att falla, eller bara trilla lite, eller kanske kliva över och gå vidare. Experimentmaterialet finns här nedan. Efter att man tittat på detta kan man sedan gå till hans hemsida och gratis ladda hem hans braiga rap-album: http://henrybowers.com

Då har man gett honom den uppmärksamheten han förtjänar.

4 kommentarer leave one →
  1. maj 10, 2010 18:50

    Han är allt bra duktig! Såg honom på culturen för några år sedan och köpte hans LP av honom. Undrar förresten vart jag gjort av den. Minns särskilt en låt gjort ett beat av Tales from the Crypt-temat, måste hitta rätt på den.

  2. Johanna permalink
    maj 10, 2010 19:54

    Jag satt bakom honom på tåget från Stockholm till Uppsala i lördags. Måste varit han, hur många poeter med dreads och långt skägg som ser ut ungefär sådär kan det finnas i uppsala egentligen? Han var sjukt självgod och väldigt irriterande. Skröt vitt och brett över hur duktig han är på att läsa poesi. Antar att det nu stämmer, eftersom ni nu hyllar honom, men han verkade vara en väldigt självgod person.

    • maj 10, 2010 20:11

      ”Antar att det nu stämmer, eftersom ni nu hyllar honom,” <- Du får gärna titta på klippen själv och se om DU tycker att det stämmer. Skryter om sin diktkonst gör han ju också i klippet som heter "tråkigt". Och mången gången hellre EN självgod fin poet än HORDER av äckligt självgoda uppsaliensar-studenter som skryter om det djävluens sattyg som kallas studentspex. För att citera Kung Henry: ”Det är inte roligt längre”.

Kommentera

