Skip to content

Venuseffekten

maj 6, 2010

Studera följande tavlor. Gör det.

Titian, Venus with a Mirror (1555)

Veronese, Venus at her Toilette (ca 1580)

Peter Paul Rubens, Venus at her Toilet (1608)

Peter Paul Rubens, Venus at a Mirror (1613-14)

Simon Vouet, Toilet of Venus (1628-39)

Diego Velazquez, Venus at her Mirror (Rokeby Venus) (1649-51)

Här är några iaktagelser, känslor, analyser och frågor som säkert drabbade er under betraktandets gång:

  • Vad är de olika kärleksgudinnornas BMI-värden, borde de byta diet och i så fall till vilken?
  • Skönhetsidealet var bättre förr.
  • Skönhetsidealet är bättre nu.
  • Varför är det bara Velazquez som målat Venus som en liggande brunett medan hon för de andra mästarna är en sittande blondin?
  • Total oförståelse för att vissa människor kan säga att blondiner är vackrare än brunetter eller vice versa.
  • Att Cupid i Velazquez-tavlan ser ut att ha köpt sina vingar i någon fin venetiansk maskeradaffär och bara knutit fast dem med lite band.
  • Hur söt var inte förra punkten?
  • Att Cupid i Velazquez-tavlan är den enda amorin som är söt överhuvudtaget.
  • Är det snyggare när Venus är vänd mot eller från betraktaren?
  • Att Rubens-tavlan från 1608 är en kopia på Titians.
  • Att det i Veronese-tavlan ser ut som att Venus har dräpt en fredsduva. Vad vill Veronse ha sagt med detta?
  • Hur långt hår har egentligen Venus i Rubens andra Venus-tavla och generellt: var går gränsen för hur långt håret kan vara innan det blir osnyggt?
  • Det helt plötsligt väckta behov av att först köpa en massa silke och päls för att sedan vara jättenaken och gossa runt i det.
  • Vilken tavla är vackrast? Kan man ens ställa än mindre svara på en sådan fråga?
  • Att spegelbilderna, förutom i Titan-tavlan och i Rubens kopia av densamma, inte ser realistiska ut.

Den sista punkten är central. För titta på kärleksgudinnan Venus och hennes spegelbild, och bortse som sagt från Titans tavla och Rubens kopia på densamma. Ser det realistiskt ut? Borde verkligen spegelbilden se ut så där utifrån det perspektiv som vi betraktare har när vi tittar på tavlan? Nåt är lurt, för det ser ju ut inte som att Venus sysselsätter sig med ett kokett, fåfängligt och osunt självbespeglande, i sånt fall skulle hennes blick liksom se sig själv, nu ser det ju ut som om hon beskådar…oss.

Just det! Följande tavlor har nämligen medverkat till att skapa begreppet Venuseffekten. Den spegelbild som vi ser är hur hennes ansikte skulle sett ut om hon skulle stå där vi står och tittar, alltså att hon själv skulle betraka den tavla i vilken hon själv är med i. På så sätt ser det ut som hon tittar på oss. Att vi människor har svårt att förstå hur speglar reflekterar i tavlor, filmer och på fotografier är alltså det som kallas Venuseffekten.

Och det här med att spegeln i sig blir kommunikationsvägen från Venus till betraktaren tycker jag är intressant. Jag tänker: så kanske det är, att det även i vår verklighet finns sådana Venusspeglar överallt, i varje samtal, i varje försök till att försöka förnimma en annan människa; att man endast kan kommunicera via något annat medium. Med medium menar jag här till exempel våra egna sinnen, vårt språk, vår kultur och vår föreställningsvärld. Vi har alltid något kommunikationen måste gå in och ut genom, filtreras genom, och med detta följer att kommunikationen, och den förståelse och kunskap den bygger upp, aldrig kan vara ren eller utan störningar. Jag tänker också på att vi heller aldrig riktigt kan få se oss sjävla i våra speglar: total självbespegling, självreflextion, från varje perspektiv, är omöjlig. Då är det bra att det går att vinkla speglen lite konstigt, precis som Venus gör i tavlorna, så att vi i vår självbespegling även kan se de människor som ser oss utifrån, som betraktar oss från sin egen tavla via sin egen spegel inramade i sin egen tavelvärld. Nånstans där, i mötet av vår egen blick och andras, får vi en någorlunda bild av vilka vi är; blott mästerliga konstverk hängandes på en vägg.

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: