Skip to content

Dagens Proust

maj 3, 2010

Jag har sett att någon kär läsare ofta tittar till på detta citat. Då blev jag glad och tänkte att det var på tiden att uppdatera med lite parafraser. Det finns ju annars en risk att ögonen kan bli lite stela, och sådant vill jag som journalredaktör absolut inte bli stämd för.

Hursom.

När konst, musik och litteratur blir till en gudomlig syntes:

Hon var medveten om och förstod troligen också vilken glädje jag de första gångerna fann i detta arbete med att modellera vad som ännu var en formlös nebulosa. Medan Albertine spelade kunde jag av hennes hårsvall bara se en mörk, hjärtformad snäcka, som låg utmed örat likt rosetten på någon av Velasquez infantinnor. Och liksom min musicerande ängels volym gestaltades av de talrika linjerna mellan de olika punkter i mitt förflutna som upptogs av minnet av henne och de olika organ, alltifrån synen till mitt väsens djupaste förnimmelser, vilka hjälpte mig att tränga in i hennes väsen – så hade även den musik hon spelade sin volym, betingad av den varierande sikten allteftersom jag mer eller mindre lyckats belysa de olika momenten och sammanbinda linjerna i en byggnad som i begynnelsen tycks mig nästan fullständigt höljd i dimma. Albertine visste att hon beredde mig nöje genom att bjuda mig enbart dunkla ting att begrunda och nebulosor att modellera.

Las Meninas, Diego Velasquez (1656)

Francisco Goya, Las Meninas (ca 1778)

Pablo Picasso, Las Meninas (1957)

Pablo Picasso, Las Meninas (1957)

Pablo Picasso, Las Meninas (1957)

Richard Hamilton, Las Meninas (1973)

Joel Peter Witkin, Las Meninas (1987)

Kommentera

