Skip to content

Den Gudomliga (eller: Den Garbodomliga)

april 15, 2010

Från dess att jag såg min första Garbo-film, Drottning Kristina, som SVT visade 2005 som hyllning eftersom hon detta år skulle fyllt 100 år, har jag älskat Greta Garbo. Om man ser henne i en film, betraktar ett fotografi, hör hennes röst eller läser om henne så blir det helt enkelt så. Man älskar hur hon totalt äger scener, hur hon med sitt ansikte visar vad inga ord förmår, hennes mystik i filmer och i det privata, hennes gudomliga skönhet, hennes mörka röst, hennes byxanvändande, hennes totala integritet, hennes styrka då hon hade det svårt, hennes val att sluta på topp, hennes behov av att vara för sig själv för en stund samt hennes krav på att allt skulle ske enligt hennes villkor.

Idag har Greta Garbo varit borta från jorden i 20 år. Garbos dödsreplik i filmen Camille (Kameliadamen) var: ”Perhaps it’s better if I live in your heart, where the world can’t see me.” Så lever hon sedan 2005 sannerligen i mitt hjärta, liksom i tusentals andra som är funtade som jag med förbihållet att världen fortfarande kan se henne. Och höra henne. Och det är väl tur det. Men detta gäller bara hennes persona, men det var ju det enda Garbo själv lämnade ut och det är just den som vi alla är förälskade i. Hennes starka integritetskrav uppfylls alltså. Vi kommer aldrig att lära känna henne, men det gör vi ju heller aldrig med dem vi älskar i verkligheten. Alltnog.

2 kommentarer leave one →
  1. april 15, 2010 22:02

    Och själv upptäckte jag Greta Garbo via ett hyllningsprogram på SVT då hon fyllde 80 år, dvs 1985. I samma veva fick jag en biografi som jag sträckläste. Sedan dess har jag varit Garbo-fast!

Kommentera

