Skip to content

Dagens Proust

april 14, 2010

Den kvinna vars ansikte står för en mer oavlåtligt än själva ljuset, eftersom man inte ens när man blundar för en sekund upphör att älska hennes vackra ögon, hennes vackra näsa, att med alla medel söka få se dem igen – man vet mycket väl att denna kvinna som är den enda för en skulle ha varit en annan, om man befunnit sig i en annan stad än den där man en gång mötte henne, om man promenerat i andra kvarter, om man umgåtts i en annan salong. Den enda, tror man – men hon är mångfaldig. Och likväl är hon kompakt och oförstörbar inför ens älskande blick, för lång tid oersättlig. Det beror på att denna kvinna genom ett slags magisk dragningskraft lockat fram de tusen element av ömhet som funnits inom en i fragementariskt skick; hon har samlat dem och förenat dem, utplånat alla luckor mellan dem, men det är man själv som givit den älskade hennes drag och bestått hela det fasta materialet till henne. Och därför, även om man bara är en av tusen för henne, och kanske den siste i raden, så är hon för en själv den enda, den som hela ens liv sträcker sig emot.

Meredith Frampton, Marguerite Kelsey (1928)

5 kommentarer leave one →
  1. april 15, 2010 22:04

    Å, vilken underbar blogg!
    Å, vilket fantastiskt citat!
    Å, vilket vackert konstverk!

    Tillåt mig tipsa om din blogg på min blogg!

    • april 15, 2010 23:10

      Du gör mig mycket glad Minerva! Om du visste hur sällsynt nåt sånt är för mig så skulle du nog bli lyckligare än vad du tror att du borde bli! Tack så hemskt mycket! Och du får gärna tipsa om mig på din fina blogg. Jag har sedan jag födde denna journal för nån månad sen länkat till dig. Utan ditt godkännande dock. Mer skönhet åt folket!

      • april 15, 2010 23:25

        Nu såg jag att du länkat till mig! Mycket trevligt! Men får jag be dig om en ändring? Länktexten heter Schniff och inte Pyrrhonism. Schniff är mitt alterego och Pyrrhonism är namnet på bloggen. Förlåt för att jag är krånglig. Förresten: den helt underbara tavlan som är kopplat till citatet såg jag på Tate Modern i London i förra veckan och blev helt slagen. Denna också helt underbara tavla hängde i samma rum: http://www.artrenewal.org/pages/artwork.php?artworkid=1928&size=large

      • april 19, 2010 07:54

        OK, jag ändrar till Pyrrhonism!

Trackbacks

  1. Minerva » Pyrrhonism

Kommentera

