Skip to content

London: A Pilgrimage

mars 23, 2010

Året är 2010 och jag ska snart göra min pilgrimsfärd till London. Vad jag kommer att se, göra och känna är ovisst. Eftersom jag uppskattar vissheten mycket mer än ovissheten önskar jag istället att året vore 1872. För då skulle vissheten om allt detta vara helt klar och flagrant. Allt skulle då nämligen direkt kunna utläsas  från den eminente mästergravören Gustave Dorés finigranlikna träsnitt till Blanchard Jerrolds London: A Pilgrimage. Lukter, smaker, känslor och vyer vore då kompletta och redo att på en gång hängas upp i mitt minnesgalleri. Här följer några minnestavlor som exempel:

Det här är när jag åker tåg.

Det här är när jag gick förbi ett ölbryggeri och fick syn på ett par barkroppade, seniga karlar som badade mitt i malten.

Här är där jag gick på shoppingtur efter vintagekläder. Jag hittade tyvärr inget.

Det här är på vandrarhemmet där jag bodde. Varje kväll gick en from präst runt och läste godnattsagor innan det var dags att släcka lyset. Jag är den som sitter upp och böjer mig lite lätt framåt.

Innan jag åkte hem gav jag fem pund till kvinnan med låda på magen eftersom hon spelade så  fint och hade så söta döttrar.


Men alla dessa minnestavlor hänger i avdelningen ”snodda minnen” i mitt minnesgalleri. Det ska bli intressant att se vilka träsnittsminnestavlor som jag själv kommer tälja ut, hänga upp och slutligen signera med mitt eget namn när jag utan etsningsverktyg 138 år efter Doré besöker London. Jag vet inte om de kommer hålla lika länge som Dorés minnestavlor, men jag har en känsla av att jag kommer att jobba mycket med efterkonstruktionen. Så brukar det ju vara med bra minnen; själva upplevelsen och sinnesaffekten föds och dör i ett och samma okommunicerbara ögonblick vars grav och lik vi ständigt återupplivar och besöker genom hela våra liv. Jag hoppas jag får chansen att göra ett sådant träsnitt. Jag hoppas.

Mer resetips från Doré finns här:

http://www.cardiff.ac.uk/encap/skilton/illustr/Dore000.html

No comments yet

Kommentera

