Skip to content

Dagens Proust

februari 28, 2010

Denna upplevelse gavs mig först nu, ty verklig kunskap får man inte genom att söka iakttaga yttre ting, utan genom ofrivilliga förnimmelser; förr i världen kunde en kvinna sitta bredvid mig i samma vagn och ändå i verkligheten inte vara hos mig, så länge hon inte i varje ögonblick skapades på nytt därför att jag behövde henne så som jag nu behövde Albertine, så länge inte min blicks oavbrutna smekning åter och åter begåvade henne med de färger som alltid måste friskas upp, så länge inte sinnena, som kunde vara tillfredsställda men som aldrig glömmer, kompletterade dessa färger med arom och fasthet, så länge inte svartsjukan, i förening med sinnena och med fantasien som hetsar upp dem, håller denna kvinna i ett jämviktsläge i ens närhet, genom en kompenserad dragningskraft lika stark som tyngdlagen.

No comments yet

Kommentera

